Thaler Anita - Wissenschaftliche Mitarbeiterin IFZ

MMag.a Dr.in Anita Thaler

Schlögelgasse 2, 8010 Graz

Anita Thaler is researcher at IFZ (Food Systems, Energy and Climate) and heads the research area Gender, Science and Technology and the working group Queer STS .

Her research analyses mutual interactions of science, technology and society, with a focus on transition and learning processes towards sustainability and social justice

Beside her research in the field of gender and technology, she is also lecturer at the University of Graz and Alpen-Adria-Universität Klagenfurt. She has studied psychology (she is a certified work psychologist), education science and women’s and gender studies at the University of Graz and the Alpen-Adria-Universität Klagenfurt. For her dissertation “Berufsziel Technikerin?” [Professional aim woman engineer? Gender in engineering education.] she received the “Gabriele Possanner"-award 2007 from the Austrian Federal Ministry of Science and Research.

Research Gate

Main fields of acitivity
  • Queer-feminist science and technology studies
  • Emancipatory potential of information and communication technologies (coding, social media, etc.)
  • Social gender justice in academia and research
  • Transdisciplinary and responsible research and innovation (RRI)
  • Socio-scientific research of innovation projects in the area of energy and food systems
  • Process and impact evaluation of educational measures, research projects and programmes
  • Science communication

Projects

until 2022

until 2021

until 2020

until 2019

Gesamtprojektlaufzeit: 2017-2019

until 2017

until 2016

Gesamtprojektlaufzeit: 2013-2016

until 2015

Gesamtprojektlaufzeit: 2014-2015

until 2014

until 2013

Gesamtprojektlaufzeit: 2012-2013
Gesamtprojektlaufzeit: 2012-2013

until 2012

until 2011

until 2010

until 2009

Gesamtprojektlaufzeit: 2008-2009
Gesamtprojektlaufzeit: 2007-2009

until 2008

until 2007

Gesamtprojektlaufzeit: 2005-2007

until 2005

Gesamtprojektlaufzeit: 2005-2006

until 2004

Gesamtprojektlaufzeit: 2003-2004

Teaching

Sommersemester 2014

Informelles Lernen in der technologischen Zivilisation
Vorlesung-Seminar mit e-Learning, Teamteaching mit Birgit Hofstätter
Erziehungwissenschaft- und Bildungsforschung, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt
Unterrichtsbegleitendes Weblog: http://eys.twoday.net/

Gender – Technik – Bildung
Seminar, Universitätslehrgang "Erwachsenenbildung/Weiterbildung“, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt und Bundesinstitut für Erwachsenenbildung in Strobl

Publications

  • Co-producing knowledge online: workshopping ideas IFZ-EWP 1-2020.pdf1.48 MB , 2020

    Thaler, A.; Anslinger, J.; Ashkenazi, M.; Dahmen-Adkins, J.; Himi, H.; Karner, S.; Schlager, J.; Wicher, M.

    IFZ Electronic Working Paper 1-2020

  • Interfaces of queer technologies and sexualities, 2019

    Thaler, A.; Anslinger, J. & M. Wicher

    In: Queer- Feminist Science & Technology Studies Forum. 4, 4-6, Unter: http://queersts.com/wp-content/uploads/2020/01/Forum-4-2019-4-6-Thaler-Anslinger-Wicher.pdf [01.07.2020]

  • "To boldly go, where no one has gone before!" A transdisciplinary journey to technology education for everybody Hofstätter-Thaler_IFZ_eWorking Paper_2019_0.pdf588.92 KB , 2019

    Hofstätter, B.; Thaler, A.

    IFZ Electronic Working Paper 1-2019

  • "Queering Diversity" - In Search of the Queer and the Class in Academia and Research, 2018

    Thaler, A.; Jauk, D. & L. Scheer

    In: Queer- Feminist Science & Technology Studies Forum. 3, 4-6, Unter: http://queersts.com/wp-content/uploads/2020/01/Forum-3-2018-4-6-Thaler-Jauk-Scheer.pdf [01.07.2020]

  • Cyborgs, Intimitätsmaschinen und die Utopie der Körperlosigkeit Thaler_IFZ_eWorking Paper_2018.pdf485.71 KB , 2018

    Thaler, A.

    IFZ Electronic Working Paper 1-2018

  • Queer-Feminist Science & Technology Studies Forum - Editorial, 2017

    Thaler, A. & B. Hofstätter

    In: Queer- Feminist Science & Technology Studies Forum. 2, 4-7, Unter: http://queersts.com/wp-content/uploads/2017/05/Forum-2-2017-1-7-Editorial-.pdf [01.07.2020]

  • Betrachtung bildungspolitischer Coding-Initiativen aus queertheoretischer Perspektive, 2017

    Thaler, A. & M. Wicher

    In: Buckermann, P.; Koppenburger, A. & S. Schaupp (Hrsg.). Kybernetik, Kapitalismus und Revolutionen. Emanzipatorische Perspektiven im technologischen Wandel. Münster: Unrast Verlag, 191-209.

  • „Damit kannst du keinen Blumentopf gewinnen!“ – Soziale Geschlechtergerechtigkeit in Wissenschaft und Forschung, 2017

    Dahmen, J. & A. Thaler 

    In: Dahmen, J. & A. Thaler (Hg.). Soziale Geschlechtergerechtigkeit in Wissenschaft und Forschung. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich. S. 11-20

  • Queer-Feminist Science and Technology Studies Forum, 2017

    Hofstätter, B. & A. Thaler 

    In: Online-Journal, Vol. 2, Download: www.queersts.com [10.5.2018]

  • Soziale Geschlechtergerechtigkeit in Wissenschaft und Forschung, 2017

    Dahmen, J. & A. Thaler (Hg.) 

    Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich.

  • Wie durch gemeinsame Wissensproduktion in der Gender-Forschung soziale Geschlechtergerechtigkeit in Wissenschaft und Forschung befördert werden kann, 2017

    Karner, S.;  Thaler, A. & M. Wicher

    In: Dahmen, J. & A. Thaler (Hg.). Soziale Geschlechtergerechtigkeit in Wissenschaft und Forschung. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich. S. 127-141.

  • Care-Politics of RRI IFZ EWP 2017_1_Anita Thaler.pdf1.64 MB , 2017

    Thaler, A.

    IFZ Electronic Working Paper 1-2017

  • Positionspapier "Verantwortungsbewusste Forschung und Innovation" Begriffsbestimmung, Herausforderungen, Handlungsempfehlungen, 2016

    Föger, N.; Garber, K.; Grießler, E.; Gschmeidler, B.; Hafellner, S.; Karner, S.; Polt, W.; Reckling, F.; Schiffbänker, H.; Schuch, K.; Thaler, A.; Weber, M.; Whitelegg, K.; Wolfslehner, D.; Wroblewski, A.

  • Queer-Feminist Science & Technology Studies Forum - Editorial, 2016

    Anslinger, J.; Thaler, A.; Hofstätter, B.; Jauk, D.; Menzel-Berger, T.; Zanini-Freitag, D.; Schlager, J.; Scheer, L.; Wicher, M. & S. Kink-Hampersberger

    In: Queer-Feminist Science & Technology Studies Forum, 1, 3-4, Unter:  http://queersts.com/wp-content/uploads/2017/05/Forum-1-2016-1-4-Editorial.pdf [01.07.2020]

  • Irritating, Intervening, Interacting: Doing Queer Science and Technology Studies, 2016

    Hofstätter, B. & A. Thaler

    In: Queer-Feminist Science & Technology Studies Forum, 1, 5-15, Unter: http://queersts.com/wp-content/uploads/2015/10/Forum-1-2016-5-15-Hofst%C3%A4tter-Thaler.pdf [01.07.2020] 

  • Was wurde aus dem ‚HTL‐Kolleg für Frauen‘?, 2016

    Thaler, A. & B. Hofstätter

  • Bildungswege abseits von Geschlechterstereotypen ermöglichen. ExpertInnenbeitrag für die Webseite Elternbildung, 2016

    Thaler, A.

  • Learning Organisations in Science and Research: The Role of Transfer Agents in Gender Equality Change Processes, 2016

    Thaler, A.

  • Thematisierung von Geschlecht und Sexualität in popkulturellen Medien als Vehikel für Technik-Lernen, 2016

    Hofstätter, B.; Berger T. & A. Thaler

    Kampshoff M. & C. Wiepcke (Hg.). Vielfalt geschlechtergerechten Unterrichts: Ideen und konkrete Umsetzungsbeispiele für die Sekundarstufen, S. 169-204.

  • Queer-feministische Technik-Didaktik, 2016

    Hofstätter, B.; Thaler, A.

    In: Balzter, N.; Cristobal Klenk, F. & O. Zitzelsberger (Hrsg.). Queering MINT. Impulse für eine dekonstruktive Lehrer_innenbildung. Barbara Budrich Verlag, S. 179-189.

  • Report of hindering and supporting factors in the process of “useITsmartly” and impact of project activities in terms of changing atti- tudes, knowledge and behavioural aspects of green IT use of youths, 2016

    Berger, T.; Thaler, A. & M. Wicher

  • FOODLINKS: Building communities of practice for learning on sustainable food consumption and production, 2016

    Karner, S.; Bock, B.; Hoekstra, F.; Moschitz, H.; Thaler, A.; Wiskerke, H.

    In: Martinuzzi A., Sedlacko, M. [ed]: Knowledge Brokerage for Sustainable Development. Greenleave Publishing Sheffield 2016.

  • Queer Science and Technology Studies – Technik- und Wissenschaftsforschung ‘queer‘ betreiben, 2015

    AG Queer STS [Anslinger, J.;  Zanini-Freitag, D.; Birgit Hofstätter, B.;  Kink, S.; Scheer, L.; Schlager, J.; Thaler, A. & M. Wicher]

  • Liken, sharen, lernen? Anwendungsgebiete und Potenziale sozialer Medien in der transdisziplinären Forschungspraxis, 2015

    Wicher, M. & A. Thaler

    In: Sfiri A. & J. Weinzödl (Hg.) Lernen abseits festgelegter Formen. Tagungsband zum 14. E-Learning Tag der FH JOANNEUM am 16.9.2015. Graz: ZML – Innovative Lernszenarien (FH JOANNEUM), S. 11-18. URL: https://www.fh-joanneum.at/global/show_document.asp?id=aaaaaaaaaakksih&download=1 [28.9.2015]

  • Technik ist überall, 2015

    Thaler, A. 

    In: Steiner, K.;  Kerler, M. & S. Schneeweiß (Hg.). Praxishandbuch. Technische und naturwissenschaftliche Qualifizierungen von Frauen. Berufsorientierung und Methoden für gendergerechte Didaktik. Resilienzfaktoren gegen die geschlechtsspezifische Segregation. Wien: Communicatio – Kommunikations- und PublikationsgmbH, S.94-96. URL: http://www.forschungsnetzwerk.at/downloadpub/AMS_PH_BO_MGGD.pdf [12.9.2015]

  • Golden Ears and Wooden Ears –Knowledge and Learning Arenas of the Audiophile Community, 2015

    Thaler, A.

    In: Jahrbacher, M. & G. Getzinger (eds.). Proceedings of the 14th Annual IAS-STS Conference on Critical Issues in Science and Technology Studies, 11th-12th May 2014, IFZ Eigenverlag, Graz, ISBN Nr. 978-3-9502678-3-9. DOI: 10.13140/RG.2.1.1464.9689 [26.10.2015].

  • Build to satisfy. Modellierung des NutzerInnenverhaltens in Niedrigst- und Plusenergiegebäuden: Auswirkung auf Gebäudeperformance und Zufriedenheit., 2014

    Suschek-Berger, J.; Haslinger, J.; Freitag, D.; Ornetzeder, M.; Thaler, A.; Tritthart, W. & M. Wicher

    In: Berichte aus Energie- und Umweltforschung, 00/2014. Bundesministerium für Verkehr, Innovation und Technologie: Wien. Download: http://www.nachhaltigwirtschaften.at .

  • Knowledge Brokerage in Communities of Practice. Hands on recommendations, 2014

    Karner, S.; Bock, B.; Hoekstra, F.; Moschitz, H. & A. Thaler

  • Medienpartizipation ist politische Partizipation: 'Neue' Medien als Herausforderung und Gewinn für eine zeitgemäße Medien- und Technikbildung, 2014

    Hofstätter, B. & A. Thaler

    In: Hofstätter, B. & T. Berger (Hg. 2014). transFAIRmation - Reflexive und transformative Medienarbeit in der Schule zum Thema Fairness. Graz: IFZ Eigenverlag.

  • „Eigentlich war alles lustig." Evaluation des GISAlab_Mädchen Labor für Kunst und Wissenschaft. EWP 2-2014_Gisa-Eval.pdf382.8 KB , 2014

    Hofstätter, B., Thaler, A. &. M. Wicher

    IFZ Electronic Working Paper 2-2014

  • Informelles Lernen in der technologischen Zivilisation., 2014

    Thaler, A.

    IFZ Electronic Working Paper 3-2014

  • Wissenschaft 2.0? - Wie verändern soziale Medien das Forschen, Lehren und Lernen von WissenschafterInnen?, 2013

    Thaler, A.

    In: Pauschenwein, J.  (Hg.). E-Didaktik – Lernen in virtuellen sozialen Räumen. Tagungsband zum 11. eLearning Tag der FH JOANNEUM am 19.9.2012. Graz: ZML – Innovative Lernszenarien (FH JOANNEUM). [26.8.2013]. [Reviewed.]

  • Kreative Alltagstechnologien. Didaktisches Konzept zur Vermittlung reflexiv-technologischer Kompetenz. EWP 1-2013_Kreative Alltagstechnologien.pdf404.08 KB , 2013

    Hofstätter, B.; Thaler, A.

    IFZ Electronic Working Paper 1-2013

  • Studie über Karriereverläufe von Frauen in der betrieblichen Forschung, 2012

    Thaler, A. & B. Hofstätter

  • Geschlechtergerechte Technikdidaktik, 2012

    Thaler, A. & B. Hofstätter 

    In: Kampshoff, M. & C. Wiepcke (Hg.). Handbuch Geschlechterforschung und Fachdidaktik. Wiesbaden: Springer, S. 285-296.

  • Sozialwissenschaftliche Begleitstudie zum HTL-Kolleg für Frauen. Überarbeiteter Gesamtbericht zur Wirkungsevaluation, 2012

    Thaler, A.; Freitag, D. & B. Hofstätter

  • Women-only engineering education – a promising Austrian model initiative, 2012

    Freitag, D.; Hofstätter, B. & A. Thaler

    In: Béraud, A.; Godfroy A. & J. Michel (Hg.). GIEE 2011 Gender and Interdisciplinary Education for Engineers. Rotterdam: Sense Publishers, 297-308. [Reviewed.]

  • Images of science, engineering and technology. Explanatory results of a European project, 2012
    Dahmen, J.; Thaler, A.; C. Pinault

    In: Ada-Lovelace-Projekt Schriftenreihe – Heft Nr. 2/2012. [8.1.2013]

  • Queer perspectives on psychological studies on the relationship between sex and intelligence, 2012

    Anslinger, J.; Hofstätter, B.; Käfer, J.; Kink, S.; Scheer, L.; Thaler, A. & M. Wicher

    In: Berger T. & G. Getzinger (Hg.). "Proceedings of the 11th Annual IAS-STS Conference on Critical Issues in Science and Technology Studies", 7th-8th May 2012, (CD-ROM), IFZ Eigenverlag, Graz, ISBN Nr. 978-3-9502678-3-9. [26.8.2013].

  • Interdisciplinarities: Students’ Perception of Interdisciplinary Engineering Education in Europe, 2012

    Thaler, A.

    In: Béraud, A.; Godfroy A. & J. Michel (Hg.). GIEE 2011 Gender and Interdisciplinary Education for Engineers. Rotterdam: Sense Publishers, 209-221. [Reviewed.]

  • How smart technologies brought e-learning to another level, 2012

    Thaler, A.

    In: Berger T. & G. Getzinger (Hg.). "Proceedings of the 11th Annual IAS-STS Conference on Critical Issues in Science and Technology Studies", 7th-8th May 2012, IFZ Eigenverlag, Graz, ISBN Nr. 978-3-9502678-3-9. [26.8.2013].

  • Mit Interdisziplinarität und Monoedukation zu mehr Diversität in der Technikbildung IFZ-EWP 1-2012.pdf2.33 MB , 2012

    Freitag, D.; Hofstätter, B.; Thaler, A.; Wächter, C.

    IFZ Electronic Working Paper 1-2012

  • Medien und Technik-Lernen – ‚Social media’ in der Hochschullehre, 2011

    Thaler, A. & B. Hofstätter

    In: Pauschenwein, J. (Hg.). „Innovative Lern- und Trainingsszenarien mit Social Media“. Tagungsband zum 10. eLearning-Tag der FH JOANNEUM am 20.9.2011. ZML - Innovative Lernszenarien (FH JOANNEUM). Graz: FH Joanneum. S. 46-52. [26.8.2013]. [Reviewed.]

  • Intervention models towards more diversity in engineering education., 2011

    Freitag, D. & A. Thaler,

    In: Auer, M.E.; Al Zoubi, A.Y. & E. Tovar (Hg.). Proceedings of the IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) 2011. Learning Environments and Ecosystems in Engineering Education. 4th - 6th April 2011, Amman, Jordan, pp. 518-522. ISBN 978-1-61284-641-5. [Reviewed.]

  • Monoedukation in technischen Ausbildungen: Begleitevaluation des Pilotprojektes „HTL-Kolleg für Frauen“, 2011

    Freitag, D.; Thaler, A. & B. Hofstätter

    In: Markowitsch, J.; Gruber, E.; Lassnigg, L. & D. Moser (Hg.). Bildungsbenachteiligung, Chancengleichheit und spezielle Zielgruppen. Berlin, Münster, Wien: LIT-Verlag. S. 387-401.

  • More and ‚other’ students! How interdisciplinarity influences students’ populations in IT study programmes in Austria, 2011

    Käfer, J.; Thaler, A. & C. Wächter

    In: Bammé, A.; Getzinger, G. & B. Wieser (Hg.). Yearbook 2010 of the Institute for Advanced Studies on Science, Technology and Society. München/Wien: Profil-Verlag, S. 21-40.

  • Informal learning with social media and its potential for a democratisation of education, 2011

    Thaler, A.

    In: Hofstätter, B. & G. Getzinger (Hg.). "Proceedings of the 10th Annual IAS-STS Conference on Critical Issues in Science and Technology Studies", 2th-3th May 2011, (CD-ROM), IFZ Eigenverlag, Graz, ISBN Nr. 978-3-9502678-3-9.

  • „Learning Gender” – Das informelle Lernpotential von Jugendmedien, 2011

    Thaler, A.

    In: Rohn, H.; Scheer, L. & E. Zenz (Hg.). Sammelband zur Frauen Frühling Universität Graz 2009. Graz: Planet Verlag, S. 115-127.

  • Hat Technik ein Geschlecht?, 2011
    Thaler, A.

    In: Bammé, A. (Hg.) LIFE SCIENCES. Die Neukonstruktion des Menschen? München, Wien: Profil Verlag, S. 129-143.

  • Triangulation qualitativer und quantitativer Methoden in der Weiterbildungsforschung IFZ-EWP 1-2011.pdf560.61 KB , 2011

    Thaler, A.; Freitag, D.

    IFZ Electronic Working Paper 1-2011